
De Madone SL wordt gemaakt met behulp van dezelfde mal als de Madone SLR, maar is van OCLV 500 carbon en daarom gunstiger van prijs. De SL heeft dezelfde eigenschappen als de SLR, maar is ongeveer 100 gram zwaarder. Het SL-frame heeft ook dezelfde IsoSpeed seatmast/bovenbuis voorziening, en dezelfde voorvork als de SLR. Als complete fiets is de Madone SL uitgerust met standaard stuur en -stuurpen om zo veelzijdig mogelijk te zijn.
Omdat de KVF-buisvormen van de SL identiek zijn aan die van de SLR, zijn ook de aerodynamische prestaties identiek.
Het frame is gemaakt van OCLV 500 carbon en weegt gelakt en met de seatmast en alle hardware geïnstalleerd 1225 gram.
Om nog meer waar voor zijn geld te bieden, heeft de Madone SL een Bontrager Pro stuurpen en een Bontrager Elite Aero VR-CF stuur. Op die manier kan iedereen de Madone perfect op zijn of haar maat afstellen. De balhoofdset en spacer-kits
De Madone SL heeft een H1.5 geometrie, een prestatiegerichte fit die ontwikkeld is in samenwerking met de mannen en vrouwen van Trek Segafredo, en gebaseerd op de enorme database van Trek Precision Fit, waarin duizenden fietsmetingen zijn opgeslagen.
Net als bij de Madone SLR Disc kunnen er 28c banden in de Madone SL. Daarbij blijft er de aanbevolen 4 mm vrije ruimte rond de band.